Sagaserien gir deg:

• få komponenter
• en ytterligere styrking av grunnleggende ferdigheter
• kronologisk litteraturhistorie
• ryddige og brukervennlige bøker.
• fokus på sjangerlære
• mer sakprosa
• flere norske og nordiske tekster
• enda flere og bedre oppgaver

Sagaserien består av:

• ei grunnbok per trinn
• ei fellesspråklig lesebok per trinn som følger strukturen i grunnboka.
  Leseboka inneholder også oppgaver
• grammatikk- og rettskrivingsbok som følger eleven gjennom
  hele ungdomsskolen
• lærerveiledning på nettet og i papirutgave
• fyldig nettressurs
• digital bok som kan benyttes på interaktive tavler, pc og nettbrett.

Språkhistorie 1940–60

10_maalstriden_arnulf oeverland.jpg

Arnulf Øverland i arbeidsværelset sitt. CC - Leif Ørnelund/Oslo museum

I tiden rett etter 2. verdenskrig var fire av fem nordmenn for å slå de to skriftspråkene sammen, riktignok helst med bokmålet som utgangspunkt.

Men ikke alle likte tanken om en tilnærming mellom nynorsk og bokmål. Formannen i Riksmålsforbundet, Arnulf Øverland, fortvilte over alle tilnærmingsformene i bokmålet. Bokmålet hadde ingen egen litteratur, mente han. Ingen kunne dessuten snakke språket, og ingen kunne skrive det.

Foreldre i Oslo dannet «Foreldreaksjonen mot samnorsk». Skolebøker ble rettet av sinte foreldre, og bøker ble brent på bål flere steder. Resultatet av protestene ble at rettskrivningsreformen fra 1938 ble moderert. I 1959 kom en ny læreboknormal.

Test deg selv

Hvor mye har du fått med deg av det du nå har lest?

1. Hva mente folk flest det var best å gjøre med skriftspråket i årene etter 2. verdenskrig?

2. Hvem var formann i Riksmålsforbundet i 1949?

3. Hvorfor var han imot bokmålet?

© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies